söndag 7 december 2014

Mössor med öronlappar


Nu är jag igång med att sticka mössor. På begäran ska det vara öronlappar till barnbarnen  så  det har jag försökt mig på. Till den grå mössan har jag utgått från en beskrivning jag hittade  hos "Stickmaskinisterna" på facebook. En jättebra modell där man stickar allt i ett;  kanten först, sedan förkortade varv ungefär som på hälen till en socka vid varje öra, och så rakt upp till toppen som bara snörps ihop.  Dock har jag ändrat en hel del;  placerat öronlapparna lite längre bak, rundat av dem och gjort en gradvis minskning i maskantal för att minska volymen av uppe på huvudet. Kanske struntar jag alldeles i knytband eftersom de ofta är mest i vägen. 

Varma öron vill jag ha själv också. Mössan under är i vuxenmodell, samma grundprincip men med mönster i två färger. 
Och mössorna kommer att bli flera!


3 kommentarer:

  1. Mössorna ser härliga ut. Och mönstret på den tvåfärgade är enastående snyggt!

    SvaraRadera
  2. Ser ur att vara jättebra mössor. Passade dom också? Jag tycker det är så svårt att få mössor lagom stora.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna ! Vuxenmössan passar i alla fall, barnmössan får vänta på provning till jul

    SvaraRadera