torsdag 5 januari 2012

Mosaic Pattern Generator

Laura Kogler har skapat en jättebra "Mosaic Pattern Generator." Jag länge varit förtjust i att sticka mosaikstickning både för hand och på maskin. Med hjälp av den här generatorn kan man enkelt skapa slumpmässiga mönster, ladda ner och använda för handstickning eller i stickmaskin. Det finns flera möjligheter att variera mönstret genom att spegelvända eller, mest fantastiskt låta det förändras med en maska per rapport. Det blir en intressant effekt när förändringen går så sakta och mönstret förändras gradvis. Min grundrapport är bara 8x8 maskor men här varieras den i hela 478 varv. På maskin kallas mosaikstickning tuck eller slip-stitch. Metoden går ut på att man använder två färger men stickar med en färg i taget och hoppar över, eller lyfter vid handstickning, de maskor som ska ha den andra mönsterfärgen (en något mer utförlig beskrivning finns att skaffa här). Orkar man inte med att lära sig metoden går det utmärkt att använda vanliga fair isle -metoden, men då får man dras med lite längre flotteringar på avigsidan. Fabienne har gjort en "algorithmically-morphing-scarf" med Mosaic pattern generatorn och hon har stickat den i fair isle.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fantastisk blogg du har.Det är den finaste bloggen om maskinstickning jag har sett. Och vilka fantastiska stickningar du gör. Jag är mycket imponerad. Hur har jag kunnat missa din blogg...? Jag följer dig direkt. Hälsningar Kerstin

    SvaraRadera
  2. Tack Kerstin! Jag känner mig hedrad av din kommentar, särskilt som jag alltid nyper beundrande i dina västickade alster när jag besöker Arvika Konsthantverk!

    SvaraRadera