torsdag 9 mars 2017

ARS Amoretto revisited




 Allt detta slöa, vardagliga surfande på sticksidor, det allra mesta virvlar bara förbi men plötsligt stannar man upp. Här fastnade jag; ARS Amoretto knitting code; ett stickmagasin från 1960-talet, eller snarare en manual för en ganska enkel stickmaskin, dock hade den ett intrikat mönstersystem med knappar. Maskinen och mönstersystemet kan jag inte vantarna på, men manualen är nedladdningsbar - det är ju toppen att sådant finns nu för tiden!
Det finns flera trevliga och ovanliga mönster i häftet men mest är det tröjan på omslaget som fångar mig. Någon beskrivning på den finns inte i häftet och inte någon närmare bild  på just det ytmönstret heller. Desto roligare att försöka återskapa!  Såklart det måste vara i skipteknik och  med raglan. Jag väljer att göra  min variant av tröjan i en mer storskalig variant av ytmönstret, men låter det småmönstrade finnas med längst ner på ärmarna. Intagningarna för raglan blir lite glesare när man stickar skip, eftersom de är utslagna på fler varv än vid vanlig slätstickning eller fairisle. Det blir lite mer att hålla räkning på, men där hjälper DesignaKnit till som tur är.



Inte helt perfekt i mönsterpassningen, men en trevlig tröja med bra passform blev det. Lite gott och blandat från garnförrådet fick vara med, lin och bomull och en skvätt ull.





2 kommentarer:

  1. Tack! Jag måste prova någon gång.

    SvaraRadera
  2. Tack Bibbi! Klart du ska prova skipmönster Bibbi! Men det är beroendeframkallande...

    SvaraRadera