söndag 9 april 2017

Sidledes raglan i randigt







Sidledes raglan enligt samma princip som i förra inlägget, men här har jag gjort den i mindre skala och i randigt. Jag blev nöjd med hur ränderna hamnade vid raglanskärningen. Däremot var det inte en lyckad idé att använda förkortade varv mitt på ärmen när det är färgbyte vartannat varv. Hur jag än funderade så fick jag inte till en snygg lösning där.






 Ovan, den misslyckade randningen mitt på ärmen, som alltså visade sig vara svår att lösa snyggt. Nästa gång ska jag jag göra förkortade varv  så att de hamnar under, när jag stickar den här   modellen med ränder.


Maska av direkt på maskinen? Tja, inte heller särskilt snyggt, men om man ser det välvilligt; det ger tröjan en  inte alltför välgjord och därmed mer handarbetad känsla.
För övrigt är tröjan den lyckad och sitter bra. Jag har använt lin och bomull; två trådar i ljust turkos och två i mörkgrönt.




3 kommentarer:

  1. Tack för inspiration och tips som är mycket användbara. Jag har tänkt sticka en liknande men enfärgad och har gjort mönstret i DK8. Funderade då på var du börjar/slutar för att alla fyra raglan-isättningarna ska bli likadana? Vanligtvis börjar jag mitt fram eller i en sida, men på denna modellen vill jag inte ha skarv mitt fram, och börjar jag i ena sidan blir den raglan-isättningen annorlunda mot de andra tre!? Mvh Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta! Jag har börjat mitt på framstycket. Har inte testat att börja den när modellen i sidan, det blir ju i så fall mitt i en ökning eller minskning för raglan. Kanske blir svårt att få ihop början och slut snyggt då. Men blir det inte bra så går det ju alltid att lämna en öppning med fina knappar där, så är allt förlåtet.

      Radera
  2. Ja jag tänkte likadant, tack för svar!

    SvaraRadera