fredag 1 december 2017

Topdown och leggings




Snabbstickat set till en liten människa; tröja stickad topdown och leggings. Tröjan börjar alltså vid halsringningen och stickas därifrån med ökningar för raglan enligt principen som också förklaras i det här inlägget. Man stickar först fram och bakstycke och sedan ärmarna, som då samtidigt monteras ihop med de färdiga styckena. 
I den traditionella versionerna av den här metoden  bildas små hål längs monteringen eftersom man hänger på en liten trådögla på yttersta nålen. I mina senare versioner av modellen flyttar jag först ut en maska i den sida som ska ökas innan jag hänger på den lilla öglan på nål nummer två från kanten. Då slipper jag hålen och får en liten kedja istället.


Två trådar ull; en merino och en kashmir som körs tillsammans och ger lite spräcklighet och så har tröjan ett litet ytmönster i finelace.  Tröjmodellen följer en enkel princip så till den har jag skippat DesignaKnit och bara använt stickmaskinen påslagen, inställd på att sticka mönstret i finlace.
Leggings har jag konstruerat i DaK och stickat interaktivt med Brotherlink 5 och magnetarmen utan att slå på strömmen till stickmaskinen.  Det gäller att mixa metoder på ett smidigt sätt!




1 kommentar:

  1. Så himla bra raglanärmen blev med en kedja i stället för hål.

    SvaraRadera