torsdag 29 mars 2018

Apelsintröja


 Liten tröja som till färgen och lite i formen liknar en apelsin. Jag har tränat på att använda en garterbar för att flytta maskor på oket och ja- det tappades en del men gav ändå mersmak. Mest nöjd blev jag med att det är såpass lätt att få olika spetsmönster att passa ihop - här har jag använt tre olika ytmönster; med olika breda rapporter. Typ så här;  sticka en bit med en rapport som är 12 maskor bred, sedan plocka ihop var 6:e maska. Byt till en rapport som är 10 maskor bred, sticka en bit, plocka ihop var 5:e maska. Byt till en rapport som är 8 maskor bred, sticka en bit, plocka ihop var 4:e maska.  Hm, det finns en logik i metoden, även om jag tappade bort mig lite efter vägen - mönstret längst ner stämmer inte riktigt in som jag önskar. Och spetsmönstren hamnade lite olika fram och bak.
Ja, det är en tröja med mycket experiment detta; förkortade varv lite här och där kompletterar oket. Ärmarna fick bli lite korta och puffiga nertill, liksom hela tröjan. Rolig att sticka och en bra modell/ metod att utveckla vidare!




2 kommentarer:

  1. Vilken gladtröja. Den tycker jag om.

    SvaraRadera
  2. Tack Bibbi! Tyvärr vägrar barnbarnet (3 år) att ens prova den. Hoppas hon ändrar sig☺️

    SvaraRadera